Rahsia dan Teknik Ebay

Tuesday, July 13, 2010

Satu Tahun Full Time Ebayer

Salam sejahtera dan salam usahawan kepada semua.

Harap rakan perniagaan internet di luar sana sihat di samping duit yang banyak..hehe..
Ini lah post aku yang pertama setelah 6 bulan aku tidak mengupdate blog aku ini..6 bulan? iye,,selama 6 bulan aku tidak sempat nak update blog ApihMarang.com nie...
Bukan tak nak update, tetapi masa tidak mengizinkan aku untuk berbuat demikian..nak kate busy, tak busy jugak..hehe..entah..tak tahu jawapan yang tepat...

Banyak pengalaman dan peristiwa yang berlaku selama 6 bulan nie. Ada yang baik, ada yang kurang baik..tetapi semuanya dapat di selesaikan dengan izin Allah. dan hari ini juga merupakan hari di mana genap setahun aku sebagai usahawan ebay secara sepenuh masa..dah setahun rupanye aku jadi ebayer secara fulltime..hehe..sekejap je..macam tak percaya rasanya...

Selama setahun bergiat sepenuh masa denagn ebay ini, bermacam-macam halangan dan rintangan yang terpaksa aku hadapi. Yang paling utama ialah halangan dengan perubahan polisi PayPal..huhu..penat untuk di fikirkan..hehe..tapi nak buat macam mane, terpaksa hadapai kerana hanya dengan cara ini aku menyara hidup aku. Namun, halangan inilah yang membuatkan aku jadi kuat dan bertambah ilmu aku dengan PayPal dan eBay nie..tiap kali ade masalah, mesti ade ilmu baru yang aku dapat..nak tahu ke ilmu ape?hehe..rahsia...kui3..kalau nak tahu kena try and error..baru bijak..haha..


Sebenarnya, aku nie jenis tak pandai nak tulis ape dalam blog aku ni...banyak benda yang merapu..haha..aku bukan seorang blogger...yang aku tahu ialah penuhkan akaun PayPal aku je..hehe..kalau nak tulis tip-tip tentang ebay pun, aku bukan la orang yang layak..huhu..masih banyak yang aku belajar..tapi aku bg la skit tip untuk menjadi ebayer yang berjaya..haha..berjaya?kui3..


Tips usahawan ebay:
1-Berkomunikasi dengan pelanggan denagn cara yang baik
2-Balas email pelanggan denagn pantas dan cepat...kalau boleh, balas pada hari yang sama
3-Bayar fees ebay cepat..jangan tunggu fees ebay mencecah rm300, baru nak bayar..kalau dah cecah rm50, bayar terus..hehe..kalau tak tahu nak bayar, tanye pakcik GOOGLe..kalau tak ade kad nak bayar, beli la VCC Entroapay untuk bayar fees..mudah je..
4-Sekiranya anda mejual baranan fizikal, jangan lupe untuk memberi TRACKING NUMBER kepada pelanggan dengan segera untuk mengelakkan pertanyaan dari pelanggan atau memudahkan pelanggan TRACK barangan mereka



Iklan: TAG Heuer Carrera Chronograph Tachymetre
Color: As you see the pciture
Price: RM45
Shipping Cost: RM7Man watch!
Cepat2..sape cepat die dapat! Limited Edition!


Bersambung lagi..hehe...entah bile plak aku nak update nie..kui3..

Salam!

No comments:

Kedai Online